Regulamin pracowni komputerowej

 

 

Podstawa prawna: § 17. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Pracownia komputerowa przeznaczona jest do prowadzenia zajęć edukacyjnych.

§ 2.

Z pracowni komputerowej mogą korzystać wyłącznie uczniowie oraz upoważnieni nauczyciele i inni pracownicy.

§ 3.

Osoby przebywające w pracowni zobowiązane są do stosowania się do przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy określonych w:

1) Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

2) Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.

 

Przygotowanie do zajęć

 

§ 4.

Uczniowie mogą przebywać w pracowni tylko pod opieką nauczyciela. Mogą przebywać

także poza godzinami zajęć obowiązkowych, ale po uzyskaniu każdorazowo zgody nauczyciela.

Uczniowie mogą korzystać z pracowni w czasie „okienek”, po zajęciach itp., ale tylko po

uzyskaniu zgody nauczyciela, który jest w danym czasie w pracowni. Należy też dopowieść, że zgodę taką należy otrzymać przed zajęciami, a nie w czasie ich trwania!

 

 

 

 

 

 

§ 5.

Zabrania się wnoszenia do pracowni substancji lub przedmiotów mogących wpłynąć niekorzystnie na funkcjonowanie sprzętu komputerowego. W szczególności zakaz dotyczy produktów żywnościowych i napojów.

§ 6.

Uczniowie pracują na przydzielonych im stanowiskach. Zmiana stanowiska wymaga

każdorazowo zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia.

§ 7.

Przed rozpoczęciem pracy na stanowisku uczniowie są zobowiązani do sprawdzenia jego

stanu ogólnego i technicznego i zgłoszenia dostrzegalnych usterek nauczycielowi prowadzącemu zajęcia.

Praca na zajęciach

 

§ 8.

Włączenie lub wyłączenie zasilania komputera każdorazowo wymaga uzyskania zgody

nauczyciela prowadzącego zajęcia.

§ 9.

Dokonywanie zmian w konfiguracji sprzętowej systemów komputerowych znajdujących

się w pracowni (w szczególności otwieranie jednostek centralnych, przyłączanie/odłączanie myszy, przyłączanie/odłączanie klawiatur, regulacja parametrów monitorów) dozwolone jest wyłącznie za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia. Zauważone problemy należy mu natychmiast zgłaszać.

§ 10.

Dokonywanie zmian w konfiguracji programowej systemów komputerowych znajdujących

się w pracowni (w szczególności instalowanie/usuwanie oprogramowania, zmiany ustawień systemu operacyjnego oraz programów, tworzenie i usuwanie danych) dozwolone jest wyłącznie za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia.

Niestety, uczniowie często mają zwyczaj spożywania posiłków przy komputerze. Trzeba więc uświadomić im, że rozlanie płynu może spowodować zwarcie i w efekcie uszkodzenie bądź zniszczenie klawiatury, myszy, a w skrajnym przypadku – całego komputera. Proponuję sporządzić wspólną dla całej szkoły listę uczniów według grup lekcyjnych i stanowisk. Dzięki temu, w przypadku pojawienia się problemów z określonym systemem komputerowym, można ustalić, kto korzystał z niego po raz ostatni, i natychmiast interweniować.

 

 

 

 

 

 

Należy zwrócić uczniom uwagę, że sprawdzenie stanu technicznego stanowiska leży w ich

własnym interesie. Jeżeli bowiem nie zgłoszą usterek, mogą zostać posądzeni o ich spowodowanie, i ponieść tego konsekwencje. Uczniowie powinni przede wszystkim zgłosić ewentualne zabrudzenia i zarysowania, brak klawiatury lub jej części, brak myszy, kulki w myszy (sic!), podkładki pod mysz itp.

Wiem z doświadczenia, że komputer jest urządzeniem bardzo absorbującym i przyciągającym uwagę. Dlatego proponuję konsekwentnie stosować zasadę, że uruchamianie komputerów następuje wyłącznie za zgodą nauczyciela – dzięki temu można spokojnie przeprowadzić część teoretyczną zajęć.

Dzięki takiej konstrukcji paragrafu unika się sytuacji, w której uczniowie samodzielnie zmieniają konfigurację sprzętu komputerowego.

 Z drugiej strony, w przypadku pojawienia się problemów, uczniowie mogą próbować rozwiązać je za naszą wiedzą i pod naszą kontrolą.

Jw. Dodatkowo należy wyjaśnić uczniom, co należy rozumieć przez zmianę konfiguracji systemu operacyjnego – informujemy, że m.in. chodzi tu o tapetę, wygaszacz ekranu, kolory, rozdzielczość ekranu itd.

§ 11.

Uczniowie mają prawo korzystać z danych i programów udostępnionych w systemie

komputerowym szkoły. Mają także prawo, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego

zajęcia, do korzystania ze znajdujących się w pracowni urządzeń komputerowych, takich jak drukarki, skanery, kamery, aparaty cyfrowe i inne.

§ 12.

Użytkownicy pracowni mają prawo do korzystania z własnych danych, pobranych

z Internetu lub przyniesionych na wymiennych nośnikach danych, po uprzednim sprawdzeniu ich za pomocą programu antywirusowego – pod kontrolą nauczyciela .

§ 13.

Użytkownicy pracowni mają prawo do zapisywania swoich plików wyłącznie w wyznaczonym miejscu. Dane tymczasowe, utworzone w trakcie pracy, należy po jej zakończeniu usunąć.

Obsługa pracowni nie gwarantuje zachowania danych zapisanych poza wyznaczonym miejscem.

§ 14.

Użytkownicy sieci komputerowej mają obowiązek dbać o bezpieczeństwo danych,

a w szczególności nie udostępniać innym swoich haseł.

 

 

 

 

 

§ 15.

W trakcie pracy użytkownicy zobowiązani są do:

1) przestrzegania przepisów prawa, w szczególności dotyczących:

a) uzyskiwania nieuprawnionego dostępu do danych,

b) rozpowszechniania pornografii,

c) propagowania innych zakazanych przez prawo treści;

2) przestrzegania powszechnie przyjętych norm obyczajowych, w tym dotyczących korzystania

z Internetu:

a) nierozpowszechniania tzw. spamów,

b) nieobrażania innych użytkowników;

3) informowania nauczyciela prowadzącego zajęcia o nietypowym działaniu komputera.

§ 16.

Nauczyciel prowadzący zajęcia ma prawo blokowania dostępu do określonych danych lub

usług (w szczególności dostępu do Internetu) oraz monitorowania poczynań osób korzystających z pracowni).

Jest to dosyć liberalne podejście, uważam jednak, że nie należy utrudniać uczniom swobodnego przepływu danych pomiędzy komputerem domowym a szkolnym.

Z drugiej strony, należy wyrabiać w uczniach nawyk regularnego korzystania z programu antywirusowego (o ile oczywiście jest zainstalowany).

Bardzo istotny paragraf. Komentując go, można od razu napisać na tablicy, jak wygląda ścieżka dostępu do danych użytkownika (proponujemy wyznaczyć odpowiedni katalog na dysku lokalnym lub sieciowym). Informujemy również uczniów, że dane zapisane poza wyznaczonym obszarem mogą zostać skasowane i w takim wypadku uczniowie mogą mieć pretensje tylko do siebie.

Możemy krótko skomentować: „Swojego hasła nie wolno nikomu udostępniać”.

Ten paragraf należy uczniom przedstawić szerzej, wyjaśniając pokrótce, co kryje się pod poszczególnymi hasłami (nieuprawniony dostęp – hacking, zakazane treści – np. faszyzm). Paragraf ten należy przypomnieć w trakcie roku szkolnego, przy okazji realizowania odpowiednich treści programu nauczania.

Prawo blokowania dostępu jest dosyć oczywiste, monitorowanie może natomiast budzić pewne kontrowersje.

Kopiujemy tu pewne rozwiązania z relacji pracownik-pracodawca – pracodawca może monitorować działalność pracownika, jeżeli go o tym powiadomi. Uczniom należy oczywiście wyjaśnić, że nikt nie zamierza czytać ich prywatnej korespondencji – przepis ten będzie wykorzystywany tylko w przypadku łamania regulaminu pracowni.

 

 

 

§ 17.

Korzystanie z urządzeń drukujących – w celu drukowania prac dodatkowych, których

opracowanie nie jest zadaniem wynikającym z treści zajęć prowadzonych w pracowni komputerowej, ale służy do realizacji celów dydaktycznych – możliwe jest wyłącznie za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia.

§ 18.

Po zakończeniu zajęć należy uporządkować swoje stanowisko pracy, a w szczególności

odpowiednio wyłączyć komputer, zabezpieczyć sprzęt pokrowcami ochronnymi (o ile takie należą do wyposażenia pracowni), ustawić elementy zestawu komputerowego na właściwym miejscu.

§ 19.

Nauczyciel prowadzący zajęcia ma prawo nakazać uczniom, po uprzednim ich poinstruowaniu i dostarczeniu odpowiednich środków, wykonanie prostych zabiegów konserwacyjnych (czyszczenie klawiatury, myszy, obudowy komputera, ekranu monitora).

 

Postanowienia końcowe

§ 20.

Uczniowie zostają zapoznani z niniejszym regulaminem oraz przepisami dotyczącymi

bezpieczeństwa i higieny pracy na pierwszych zajęciach w roku szkolnym.

§ 21.

W kwestiach nie wymienionych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy statutu

szkoły oraz powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 22.

Regulamin pracowni komputerowej obowiązuje wszystkich uczniów korzystających z pracowni zarówno podczas planowych zajęć lekcyjnych, jak i poza nimi.

§ 23.

 

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem 2004.09.03

 

 

                  Administrator                                                        Dyrektor szkoły